Themacafé 1.1

Het was vanavond een interessante uitzending, de online-bijeenkomst. 

In coronatijd werkzaam zijn als vrijwilliger is moeilijk. Door eigen twijfels, angst van jouw cliënten, onduidelijkheid qua regels, belemmerende maatregelen, niet te vervullen behoeften et cetera. 

Zoek naar een alternatief, denk out-of-the-box. Het zijn goede tips, maar het slagen hiervan is afhankelijk van doelgroep en jouw eigen organisatie. 

Welke mogelijkheden zijn er intern? In hoeverre is er contact met jouw cliënten? 

Vergeet ook niet jouw eigen welbevinden. Zo heb ik het gevoel dat ik minder gelukkig ben, en het dan ook moeilijk vind om blij en vrolijk te zijn tijdens een bijeenkomst. Ik was voor de crisis vrolijker en zag een avondje werken als een avondje uit. Tijdens de crisis zag ik het als een kans die gepakt moest worden, een moment waarop ik gelukkig moet worden én anderen blij moet maken. 

Dit werkt niet. Hoe meer onbevangenheid, hoe meer ontspanning, hoe makkelijker het is om een goede sfeer te scheppen. 

Wat mag wel, wat mag niet? Niet alleen de regels van het RIVM zijn onduidelijk, de maatregelen die de overheid ons oplegt zijn inconsequent. Een kerkdienst mag bezocht worden door 30 mensen. Ik mag slechts met een (1!) ander persoon afspreken. Ook al is een ruimte groot genoeg om in een groep van 30 personen anderhalve meter afstand te houden. 

Het is, althans voor mij, niet makkelijk om te accepteren dat ik iets niet mag terwijl een ander iets vergelijkbaars wél mag. Voorbeeld: fc Groningen mag voetballen, Donar mag niet basketballen. FC Groningen speelt wedstrijden, Donar heeft geen toestemming om met de volledige ploeg te trainen. Er mag alleen in tweetallen gewerkt worden. Het zijn beroeps maar worden niet gezien als professionals. 

Terug naar het themacafé. Basketball mis ik als supporter. Het bekijken van wedstrijden, hoe slecht het niveau vaak ook is, geeft mij plezier. Vrijwilligerswerk is voor mij, en vele andere vrijwilligers, een vorm van zingeving. 

Je wilt een bijdrage leveren aan het welzijn van een ander. Om in woorden van Ubuntu te spreken: menselijk zijn door een ander. Ik ben want wij zijn. De mens is een mens door andere mensen.  

Reacties

Populaire posts