Participatie



Sinds september 2019 heb ik weer een betaalde baan. Dit na 3 jaren van werkloosheid. Een periode waarin er nogal wat "dingen" gebeurd zijn.
Of "dingen". Er werd in februari 2018 de diagnose AS(s) gesteld. Officieel met dubbel s, maar niet iedereen is blij met de tweede s. Ikzelf hou er ook niet zo van.
ASS is een afkorting van Autisme Spectrum Stoornis. Dat woord stoornis bevalt mij, en vele anderen, niet omdat het zo'n negatieve lading heeft.
ASA (Autisme Spectrum Aandoening) is veel minder beladen. Niet dat ik vind dat je termen altijd maar moet aanpassen. Van het woord allochtoon wordt óók gezegd dat het een negatieve lading heeft, en daarom werd besloten dat het woord niet meer officieel gebruikt mag worden. Je zou moeten spreken van 'iemand met een migratieachtergrond'. Zucht!
Omdat ik de diagnose heb gekregen kon ik een aanvraag indienen om een indicatie arbeidsvermogen te krijgen. De conclusie van deze keuring was dat ik in het doelgroepregister ben opgenomen.
Dankzij die status werd ik in augustus aangenomen door mijn huidige werkgever. Weliswaar als uitzendkracht, maar toch ... Eerst voor een periode van 6 maanden. Per maart 2020 (dus inmiddels bijna 2 maanden terug) heb ik een contract voor 12 maanden. Tot maart 2021.
Tijdens de wandeling met een vriendin bespraken we hoe het mij vergaat op mijn werk. Vanaf 18 mei wordt de training waar ik vlak voor het uitbreken van de Covid19-crisis meebezig was hervat. Ik krijg begeleiding van twee collega's die mij in de laatste dagen van de training al beoordeelden. Zij maken per 18 mei deel uit van ons team.
Beide collega's zijn ook in dienst gekomen dankzij het doelgroepregister. Ze krijgen nu een contract voor onbepaalde tijd bij de organisatie die opdrachtgever is van het uitzendbureau, de zogeheten inlener.
Het geeft mij goede hoop dat ik over een paar jaar ook een arbeidsovereenkomst met dit bedrijf aan kan gaan. Ik zal hier heel blij mee zij. Het brengt mij een stap dichterbij het doel dat ik voor ogen heb: autisme-ambassadeur worden.
Van mijn vriendin kreeg ik een broodtrommel. Er staat een naam op van een uitzendbureau. Omdat het een concurrent is van het uitzendbureau dat mijn salaris uitbetaalt weet ik niet of ik het wel moet gebruiken. Ach, ik kan er misschien een sticker opplakken?
Dat is nog eens iets anders dan een label opgeplakt krijgen. Hoop, ik heb afgelopen week een workshop gevolgd over het vergroten van psychologisch kapitaal. Die ging over hoop.
Een van de lessen was dat je rekening houdt met obstakels. Bijvoorbeeld dat je contract niet wordt verlengd. Ik denk dat de status 'doelgroepregister' wat dit betreft in mijn voordeel werkt. Ze kunnen mij aannemen voor een boventallige functie, ik kost daardoor geen geld. Ze kunnen, als ze zouden willen, een compensatie aanvragen als mijn arbeidsvermogen lager is dan de productienorm. Gelukkig is dat niet het geval.
Een van de dingen waaruit mijn autisme blijkt is de hyperfocus. Ik kan opgaan in mijn werk en dan zonder te pauzeren een hele dag veel productie leveren. Dat is wel een valkuil, op de lange termijn heb je gewoon pauzes nodig.

Reacties

Populaire posts