Human Library 5 mei 2020

In Zwolle is op 5 mei een Human Library standaard een van de onderdelen van hun Bevrijdingsfestival. Dit jaar niet, de reden is bekend.

Als alternatief had men een online Human Library geopend. Via de website kon je je aanmelden om 1 of meer boeken te lenen.

Mijn keuze viel op het boek 'autistische vrouw'. Dit omdat ik in februari 2018 zelf de diagnose AS kreeg, en ik zo veel mogelijk wil leren over autisme bij vrouwen. Als autistische man is de kans groot dat, als ik een relatie krijg, dat is met een vrouw die ook autistisch is.

Mijn eerste kennismaking met de Human Library was als lezer. Ik liet toen mijn interesse blijken om ook boek te zijn. Tot nu toe ben ik 3x werkzaam geweest in de Human Library Groningen. Op 18 april zou ik boek zijn geweest, maar dit ging spijtig genoeg niet door. Vanmiddag was ik dus weer een lezer.

Hoewel er meer in iemand schuil gaat dan alleen autisme is het mijns inziens goed om te weten hoe autisme zich bij iemand uit. Dat is bij vrouwen anders dan bij mannen.

Mijn vriendinnen (en dan doel ik op mijn twee beste vriendinnen) hebben beiden autisme. Een paar andere vriendinnen trouwens ook. Ik zou wellicht kunnen stellen dat ik alleen maar vrienden en vriendinnen heb die autisten zijn, en dat de andere personen waar ik "bevriend" mee ben goede kennissen zijn?

Deze vriendinnen hebben verschillende karakters. Ervaren verschillende problemen, hebben ieder met andere obstakels te maken. Ontmoeten andere beren op de weg die ze leren knuffelen.

Het was een leuk en interessant gesprek! De vrouw die haar verhaal deelde is een collega. Zij werkt voor de NVA luisterlijn, ik werk voor het AIC (Autisme Infocentrum) Groningen.

Ik hoop dat de Human Library de komende maanden meer online evenement organiseert, want het zal nog wel een tijd duren voor er een real life evenement mogelijk is.

Reacties

Populaire posts