Biertje?

De horeca begint te morren. Ze willen de zaken weer openen. Ik zelf mis het uiteten gaan bij de HEMA. En zou, vanwege het tv-programma 'De Mol', naar een Grieks restaurant willen. Of iets door hen laten bezorgen. Maar dan wél voor 2 personen. Helaas zit een afspraakje om samen te eten met een vriendin er nog niet in!

Of er zoveel behoefte is aan kroegen weet ik niet. Wat mij betreft kan dat wel met 66 - 75% verminderd worden. Dat geeft ruimte. Ik hoop wel dat de serveerster mij niet bekogeld met eten en drinken.

Voor mijn werk had ik uitjes gepland, die zijn allemaal uitgesteld. Komt van uitstel ook afstel? Als je voor een activiteit moet reizen met een bus (touringcar) heb je volgens de nieuwe regels minstens 3 bussen nodig als je 40 personen wilt vervoeren.

Dat is voor een organisatie kostbaar, maar ook voor een touringcaroperator. Die moet die 3 bussen beschikbaar hebben en daar prijzen voor rekenen die zijn kosten dekken. Maar, die kosten worden normaal betaald op basis van een volle bus. Voor de crisis betaalde je bijvoorbeeld € 2000 aan huur. Er gaan 50 personen mee, dat is € 40 per persoon. In de nieuwe situatie betaal je nog steeds € 2000 huur maar gaan er maar 13 personen in de bus. Dat is meer dan € 160 per persoon.

Een schrikbeeld voor diverse uitjes. In de zomer ben ik begeleider van kindervakantiekampen. Een dag per week gaan we met de kinderen naar een pretpark. Hoewel kinderen van die leeftijd (6 t/m 12 jaar) meer speelruimte krijgen zal dit, vanwege de aanwezigheid van de begeleiders (allemaal volwassenen), toch een issue zijn. Twee of drie extra bussen huren om de kinderen en begeleiders te verdelen ... dat kost zoveel geld.

Als je dit doet voor een bedrijfsuitje dan kun je eigen kosten berekenen, en dan is de keus aan de medewerkers of ze dit willen betalen. Om dat te doen bij gezinnen met een minimum inkomen? Gezinnen die soms hulp zoeken bij een organisatie als Stichting Leergeld om hun kinderen naar zo'n vakantiekamp te kunnen laten gaan, dit voelt niet goed, en is ook niet realistisch.

Met out-of-the-box-denken wordt er vast een oplossing gevonden. Ik zeg het dan ook niet om te klagen, wél om duidelijk te maken dat de regel 1.5 meter afstand houden zeer ingrijpend is. Je moet rekening houden met infrastructuur: looproutes door een ruimte, aankomst bij en vertrek van locatie, vervoer van huis naar locatie v.v.

Hoe wil je honderden mensen ontvangen in een subtropisch zwemparadijs als iedereen 1.5 meter afstand van elkaar moet houden? Ik kan geen veters strikken van kinderen op een afstand van 1.5 meter. Laat staan helpen met aankleden. Hoe moet een collega dat doen als zij een luier moet verschonen?

Ik neem maar een bakkie troost, het toekomstbeeld is niet rooskleurig. Suppen (stand up paddling) zit er voorlopig niet in, ik heb helaas geen kano's in huis.

Reacties

Populaire posts