Beeldvorming

"Niets is wat het lijkt!" is al jaren dé slogan van 'Wie is de mol?'

Dat geldt ook voor aandoeningen als autisme. Het is een onzichtbare beperking óf een beperking die een verkeerd beeld neerzet. Zoals een autist zich gedraagt in uitersten, vanwege de informatieverwerking en daardoor de emoties die hij/zij voelt, zo is ook de beoordeling van het niveau van autisten.

De ene autist (die op basis van intelligentie bepaalde kwaliteiten heeft, of bepaalde uitzonderlijke talenten) wordt gezien als hoogfunctionerend, en daardoor vaak overschat. Terwijl een andere autist (die kampt met comorbiditeit als een verstandelijke beperking) wordt gezien als iemand die niks kan.

Hoe zou een autist worden gezien door mede-kandidaten in het spel 'Wie is de mol?' Kan een autist gemeen genoeg zijn om de mol te zijn? Van autisten wordt namelijk gezegd dat zij heel eerlijk zijn. Zowel in het, soms niet al te sociaal wenselijk, geven van hun mening áls hun standpunt betreffende normen en waarden. Ik denk dat een autist best in staat is om de mol te zijn.

Waarom? Omdat het een tactisch spel is. Je kunt jouw tactiek bedenken. Natuurlijk loop je de kans dat je moet schakelen, en dit zou lastig kunnen zijn, maar ... als jij je terugtrekt en afsluit kan een ander jou moeilijk peilen.

Het lijkt mij te gek om de mol te mogen zijn, maar ja ... ik ben geen bekende Nederlander. Dus mijn kans op deelname is nihil.

Zjos Dekker (de leukste autist van Twitter) of Lotte Lefel (miss world Nederland) zou ik wel aan het programma mee willen zien doen. Net als Christina Curry. Neem ook een autistische man mee, bijvoorbeeld Fabian Franciscus.

Om wat herrie in de tent te krijgen is het wellicht "leuk" om Chris Klomp te laten meedoen. Klomp heeft namelijk geen positieve mening over autisten.

Wie is ook wel als kandidate wil zien is Chantal Kuipers. Het meisje van Twitter dat op tv verscheen na haar oproep om anti-conceptiepillen naar haar op te sturen. Zij komt (kwam) ook op de buis vanwege haar deelname aan de Wandelvierdaagse van Nijmegen. Ze verzamelt (verzamelde) geld in tegen seksueel misbruik.

Waarom sowieso twee personen die vooral bekend zijn van social media? Omdat er toch al weinig tv wordt gekeken. In de serie van 2019 deed ene Nikkie mee. Bekend als Nikkie Tutorials?

Of ik, als ik mee zou mogen doen, te vertrouwen ben? "You can trust nobody" zei Horace Cohen al! Diverse naamtesten op Facebook beweren dat ik heel eerlijk ben, maar mijn beste vriendin zegt over mij "jij bent knettergek!" Dus, oordeel vooral zelf als ik meedoe. 

Reacties

Populaire posts