Toveren?

illusie

Sinds februari 2018 weet ik dat ik ASS heb. ASS is de afkorting van Autisme Spectrum Stoornis.
Mensen met autisme nemen dingen soms letterlijk. De opdracht voor deze les is: maak in je blog van een mug een olifant. Vergroot uit, overdrijf. Maar blijf wel bij het onderwerp.
Iemand met autisme zou kunnen vragen “hoe maak ik van een mug een olifant?” of “ik zie geen mussen van het dak vallen!” Bij erg warm weer zegt men wel eens: “de mussen vallen dood van het dak”. Een Engelstalig persoon zal wellicht, als jij zegt “it is raining cats and dogs”, naar buiten kijken om te zien of er een regen van katten en honden is.
Persoonlijk vind ik die uitleg wel heel vermakelijk. Als iemand bij de uitspraak “zij kreeg de deksel op haar neus” kijkt of er letsel is aan iemands gezicht zou ik denk ik mijn lachen niet kunnen inhouden. Dat is vast niet zo aardig van mij, maar ik heb een excuus. De kans bestaat dat ik niet eens merk dat ik iemand kwets door er om te lachen. Sociaal onhandig gedrag is namelijk óók een kenmerk van autisme.
Ik vind het prettig als mensen er begrip voor hebben dat ik autisme heb (doch niet autistisch ben!) maar ik verlang niet dat mensen al mijn nukken accepteren, zonder mij er op aan te spreken, omdat ik een ASS heb.
Het is een doorn in mijn oog dat men voortdurend slecht gedrag goed praat. “Moeilijke jeugd”, “heeft (een of andere aandoening/beperking/stoornis)” etc. Dat is op jonge leeftijd voor leeftijdsgenootjes lastig, en komt oneerlijk over. Een kind met een gedragsstoornis vertoont irritant gedrag, een ander kind wordt boos (en soms agressief). Het kind met de gedragsstoornis wordt weliswaar op diens gedrag aangesproken, maar zonder “overtuiging”. Het andere kind krijgt straf, of de ouders daarvan krijgen te horen dat hun kind zich beter moet gedragen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ga nu niet op zoek naar wondjes om aan te ruiken! Jij helpt een ander niet als jij alles maar laat gaan. Laissez faire belemmert iemand om te leren van diens fouten. Het gaat op den duur van kwaad tot erger. De rekening krijg je ooit gepresenteerd.

Reacties

Populaire posts