What i see is what you get?

Wat zie ik, wat zie jij?

Ik kreeg de foto toegestuurd voor een huiswerkopdracht. "Een priester en een vrouw bij een biechtstoel", "de vrouw is verliefd op de priester maar hij moet een celibaat leven leiden".

Bij het opslaan van de foto viel mij de bestandsnaam op. Even zoeken op Google. Ik krijg een hit. Wikipedia. En daar verschijnt het schilderij.

"Oh? 2 vrouwen bij een linnenkast", "een oudere en een jongere vrouw", "de oudere vrouw vindt dat de jongere vrouw moet trouwen met een man, de jonge vrouw wil geen man?"

Schrijf ik een verhaal volgens het 1e scenario (terwijl dat dus niet strookt met wat er door de schilder is afgebeeld)? Óf neem ik het 2e scenario, en vanuit welk personage schrijf ik het verhaal dan?

Ik heb wel een idee. Maar waarom? Waarom bedenk ik dit scenario? Waarom denk ik aan deze personages, en heb ik een bepaalde verhaallijn in mijn hoofd?

"Komt hij vanavond hier weer slapen?" vraagt het meisje aan de beide vrouwen. "Hij is lief hè? Toch?" vraagt het meisje. 

"Nou, het is soms moeilijk om een gesprek met hem te hebben maar jullie luisteren helemaal niet. Jullie zeggen helemaal niets." 

"53 12.354 6 34.789" zegt de man terwijl hij de cijfers typt op zijn navigatieapparaat. "Ga in zuidoostelijke richting", "sla links af", "sla rechtsaf", "jij hebt de bestemming bereikt". 

Tijdens de wandeling zingt de man 
"Opeens kruiste onze wegen ik zag je al eens eerder en werd dan verlegen,
m'n allerdiepste van binnen hield het verzwegen voor mijn bewust zijn zou dit nou liefde en of lust zijn?
Ik zwem in een zee maar ik wil liever aan de kust zijn.
Je mocht me wel maar ik ging voor de bijl, je was spontaner dan een freestyle, terwijl je vertelt zie ik je uiterlijke heerlijkheden.
En voel de vibe van wereldsteden verloren in het heden, je vocht met je verleden.
Zeker weten dat ik zo nu en dan geen woorden had maar dacht "word lyries van je lieverd,
dus ben jij mijn woordenschat?"
Ik schrijf het liefst nog 100 odes over je ogen en je dope mode, zal tevens willen snoepen van die vrucht verboden.
Wil een weg door je geest banen,
je echt raken in het epicentrum van je ledematen,
maar we bleven maten.

Ik werd verliefd maar jij wilde vrienden blijven,
kon dat begrijpen maar gevoel dat kon ik niet verdrijven.
In feite blijf ik door twijfel aangestaard 't was liefde net kwartet,
maar jij miste de vierde kaart YO"


(Klik op de afbeelding rechts (met het 'play-symbool') om de clip van het nummer te bekijken én te beluisteren.)

Reacties

Populaire posts