Piek(eren) van Empathie

Leestips:
  1. Mensen met autisme zijn wel empathisch
  2. Piekeren leidt tot allerlei klachten bij jongens met autisme
Angst, depressie en buikpijn zijn klachten waar ik pas op latere leeftijd last van kreeg. 
Agressief gedrag had ik als kind al. En, dit heb ik nog steeds. (Dat is dan in woorden en gedachten. Ik ben niet in fysieke zin agressief.) 

Sinds de diagnose is gesteld (een maand geleden) pieker ik behoorlijk veel, en dat stemt mij vaker niet dan wel vrolijk. Soms zelfs wat angstig. "Doe ik het wel goed? Komt het wel in orde?" 

Empathie? Kortgeleden overleed een tante van mijn vriendin. Ik leefde mee met mijn vriendin. Dat mijn vriendin is dubbel. Hoe voelt zij dat? Officieel hebben wij geen verkering. Behoort dit tot mogelijkheden in de toekomst? Wat vindt zij ervan dat ik zo veel van haar hou? Dit aanvoelen vind ik lastig. Wat maakt dat ik soms bang ben het niet goed te doen en de vriendschap kwijt te raken. 

Het gaat mij beter af om er over te schrijven dan over te praten. Ik hoop van harte dat ik mij als schrijver zo weet te ontwikkelen dat ik goede essays en reportages ga schrijven over autisme. Daarom hoop ik dat ik nog een paar jaar een opleiding mag genieten aan de Schrijversvakschool Groningen.

Reacties

Populaire posts