Leuk nieuws, fake nieuws, komkommer nieuws of ... iets nieuws?

Man trekt zwaard bij ruzie in Leeuwarden
Flinke klappen gevallen bij vechtpartij binnenstad Groningen
Politie Amsterdam supermarkten medeschuldig aan stomdronken Britten
Stewardessen van Cathay Pacific mogen eindelijk ook de broek aan na 70 jaar lang rokken dragen

Ik zou de berichten kunnen herschrijven, de koppen ook. (Als journalist?)
Ik zou ook overprikkeld kunnen raken door het lezen van de berichten. (Als autist?)

Ik ben geen journalist en autist maar iemand die werkzaam is als journalist en die een autisme spectrum stoornis heeft.

We zijn gewend om te denken in hokjes. Om etiketjes te plakken op anderen. Meestal figuurlijk maar zo af en toe (als jij 'Wie ben ik?' speelt) letterlijk.

Iemand indelen in een categorie is praktisch. Vergeet nooit dat jij een persoon indeelt in een "groep" met een bepaald kenmerk, een bepaalde omschrijving. Dat die groep niet het volledige beeld is van de persoon.

Door mensen in hokjes te zetten maken wij het onszelf moeilijk. Wij slagen er maar niet in om out-of-the-box te denken. En dan heb ik het niet over zo'n box voor kleine kinderen! Overigens lukt kinderen wél om creatief te denken. Om oplossingen te bedenken die in eerste instantie niet logisch lijken.

Reacties

Populaire posts