Kiezen & stemmen

Vandaag, woensdag 21 maart, zijn er in diverse plaatsen verkiezingen voor de gemeenteraad. En alsof dát niet genoeg is hebben zij er ook nog het referendum over de sleepwet bijgesleept. Of de opkomst hoog zal zijn óf dat men de mensen aan hun haren naar de stembus moet slepen?

Ik heb geen idee. Dat wil ik eigenlijk ook niet weten. Straks raak ik overprikkeld. Gelukkig woon ik niet in de gemeente Delfzijl. Hier vallen 19 zetels te verdelen, aan de verkiezing doen 12 partijen mee.

Dat is vergelijkbaar met 94 partijen voor de parlementsverkiezing (2e Kamer & regering). "Versplintering" c.q. "versnippering" zeggen bestuurders (in mijn ogen) terecht. Maar ... zij moeten zich misschien afvragen waarom al die nieuwe partijen gekomen zijn. Waarom hebben mensen een partij verlaten, en besloten zij om een eigen "partij" te beginnen? Als er straks ook 12 partijen in de gemeenteraad zitten, duidt het erop dat er blijkbaar wél steun is voor al die raadsleden.

In mijn woonplaats vandaag geen gemeenteraadsverkiezing. Wel het referendum. Ik heb geen foto van mezelf (in het stemhokje) gemaakt. Het is niet omdat mijn stem geheim is. Maar die ziekelijke zucht naar aandacht vind ik irritant.

Waar blijven de partijprogramma's? Dan kan ik nu tenminste beginnen met zoeken naar de juiste keuze.

Reacties

Populaire posts