1, 2, 3 ... Vier . be

Vanavond begint het 6e seizoen van 'De Mol'. Ja, dit is de Vlaamse versie van 'Wie is de mol?' Correctie: 'Wie is de mol?' is de Nederlandse versie van 'De mol'. Want, 'De mol' bestond eerder dan 'Wie is de mol?'.

'De mol' wordt uitgezonden door de Vlaamse zender Vier. Ook zij doen aan het bespreken van de afleveringen, en wel in een café. Met de toepasselijke naam 'Café De Mol'.

Het leuke van dit programma is dat de deelnemers allen "gewone" mensen zijn. Geen bekende personen. Geen acteurs, schrijvers, presentatoren, sporters of ... misdadigers. Hoewel, ik vind dat laatste wél jammer. Zou toch geweldig zijn als Willem Holleeder een van de kandidaten zou zijn aan 'Wie is de mol?'

Nou nee, die niet. Maar Badr Hari als kandidaat lijkt mij als kijker wel leuk. Beetje herrie in de tent.

De tv-zender is in Nederland niet te ontvangen, en dus zal ik het een dag later via de website moeten terugkijken. (Grote kans dat ik dan al weet wie er is afgevallen.) Hopelijk heb ik dan nog geen hints gelezen. Heerlijk ... als een zot in mijn kot kijken naar een stel "gewone" mensen die toneelspelen om elkaar proberen voor de gek te houden. Want ja, een kandidaat wil verdacht lijken zodat anderen op de verkeerde stemmen. De mol wil juist niet verdacht overkomen. Tenminste, op Jan Versteegh na is een mol niet iemand die 'in your face' fratsen uithaalt.

Later even naar het frituur zodat ik genoeg te eten heb voor na een uur bier drinken in café De Mol. Jij snapt er misschien helemaal niks meer van door die Vlaamse woorden?

Kot = kamer (vaak een studentenwoning)
Frituur = snackbar

Maar, ik ga jou geen cursus Vlaams geven want ik beheers de taal zelf amper. Ik ben vanmorgen wel uit mijn bed gerold maar niet op mijn achterhoofd terecht gekomen. Het was een valpartij zonder erg. Brrr ... wat vind ik dát een vreselijke uitdrukking!

Reacties

Populaire posts